Začátkem září se Radovan účastnil cyklo výpravy do Alp. Jsem rád, že mi dovolil se s vámi podělit o zážitek z jeho cesty :
Při cyklistických projížďkách v okolí Lago di Como jsme s partou ostraváků nemohli vynechat ikonické cyklistické místo ve vesnici Magreglio.
Při vjezdu do obce ze severu jsme se zastavili u kostela Santuario della Madonna del Ghisallo. Kostel je věnován patronce cyklistů i samotné cyklistice. Patronkou cyklistů je Madonna del Ghisallo, jak je také psáno nad vstupem do kostela.
Madonna del Ghisallo se stala nejdříve patronkou místních cestovatelů. Podle legendy tudy cestoval středověký hrabě Ghisallo. Když na něho zaútočili bandité, uviděl obraz Panny Marie ve svatyni, přiběhl k ní a byl zachráněn. Zjevení se stalo známým jako La Madonna del Ghisallo.
V pozdějších dobách se kopec Madonna del Ghisallo stal součástí cyklistického závodu Kolem Lombardie a často se objevuje i na Giro d´Italia. Hlavně se ale stal pravidelnou zastávkou cyklistů. Naše skupinka zde potkala cyklisty ne jen z Itálie, ale i z Německa a dokonce z Kolumbie.
Z tohoto důvodu místní kněz, otec Ermelindo Vigano, navrhl, aby byla La Madonna del Ghisallo prohlášena za patronku cyklistů. Potvrdil to papež Pius XII.
Svatyně Madonna del Ghisallo dnes obsahuje malé cyklistické muzeum s fotografiemi a artefakty ze sportu. Také zde hoří věčný plamen pro cyklisty, kteří zemřeli. nad fotografiemi a vlaječkami je v horní části i několik kol, např. legendárního Fausta Coppiho.
Kostel je pro veřejnost otevřený, vnitřek si můžete prohlédnout. Oltář je v nepřístupné části za mříží.
V blízkosti kostela se nachází muzeum cyklistiky. bylo založeno v roce 2000. Za vstupné 5Eur si prohlédnete silniční kola z dob cyklistické historie až po dnešní moderní speciály z různých cyklistických disciplín.
Fanoušky jistě zaujme stěna s Maglia Rossa, s dresy výherců slavného závodi Giro d´Italia.
Muzeum nabízí i některé speciály vyrobené z netradičních materiálů, např. dřeva, korku. Nebo také kola vytvořené renomovanými značkami :
Na exponátech lze s obdivem sledovat vývoj všech částí závodních kol. Zvláště předchůdci dnešních přehazovaček budí obdiv. Mechanické přesmykače třípastorkové kazety vyvolávají otázky, jak mohli tito cyklisté zdolávat dlouhé trasy s vysokými kopci. Což bylo v počátcích cyklistických závodů běžné, závody s etapami na několik set kilometrů.
Muzeum je věnováno i mistrům a mistryním světa. Vystaveny jsou kola i dresy některých závodníků.
Za mě to musel být zážitek jako hrom a těch 560 km a 10 300 výškových určitě stálo za to. Více informací o všech trasách, které Radovan projel, můžete klidně zjistit, když se připojíte k naší skupině Spolek Turisté Medlov v aplikaci STRAVA.